W związku z trwającymi szczepieniami przeciwko Covid-19 przypominamy:
I. Mieszkańcy powiatu gołdapskiego mogą zaszczepić się w punktach:
- Almed A. A. Iwaniuk, M. Purwin spółka jawna Dubeninki, ul. Dębowa 7A
- Adamed Lekarze Specjaliści Lucja Adamowicz, Sergiusz Adamowicz spółka jawna, Grabowo 27A
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej s.c „Cordis” Sławomira Golubieska, Anna Złotkowska, Monika Golubieska, Żytkiejmy, ul. Lipowa 16
- GoldMedica Sp. z o .o., Gołdap, ul. Słoneczna 7
- Panaceum Kuliś, Groch, Kokolus pielęgniarska spółka partnerska Banie Mazurskie, ul. Kościuszki 1
- Lekarze Rodzinni R. Sztabiński i Partnerzy spółka partnerska, Gołdap, ul. Słoneczna 9
II. Dostępne są 4 możliwości zapisu na szczepienie:
- całodobowa i bezpłatna infolinia – 989
– do zapisu wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Na podany numer otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. W ten sposób możesz zarejestrować swoich dziadków lub rodziców;
- kontakt z punktem szczepień u swojego lekarza rodzinnego POZ;
- rejestracja elektroniczna poprzez portal pacjent.gov.pl (e-Rejestracja) – musisz posiadać Profil Zaufany;
- wysłanie SMS na numer 664-908-556 lub 880-333-333 o treści: SzczepimySie. System prześle prośbę o podanie numeru PESEL, potem o przesłanie kodu pocztowego. Zaproponuje termin i punkt blisko miejsca zamieszkania. Jeśli jest dogodny, wystarczy odpowiedzieć „tak”, jeśli nie – należy wysłać wiadomość o treści „nie”. Wtedy otrzymuje się wiadomość z nową propozycją terminu, godziny i lokalizacji. Należy jednak pamiętać, że brak odpowiedzi w czasie 5 minut przerywa proces rejestracji.
Jeżeli w systemie rejestracji nie będzie wolnego terminu, do wszystkich osób, które wyślą SMS-a, oddzwoni infolinia w chwili uruchomienia nowych terminów szczepień.
III. Informacja w sprawie transportu na szczepienia przeciwko Covid-19 w gminach powiatu gołdapskiego:
Osoby mające trudność z dojazdem do punktu szczepień (np. osoby niepełnosprawne, osoby starsze, które nie maja możliwości samodzielnego dojazdu do punktu szczepień) mogą skorzystać z transportu organizowanego przez poszczególne gminy:
Gmina Gołdap:
http://www.goldap.pl/pl/229/29401/szczepienia-przeciwko-covid-19-w-gminie-goldap.html
Gmina Dubeninki:
Gmina Banie Mazurskie:
https://gminabaniemazurskie.pl/szczepienia-przeciw-covid-19/
Należy pamiętać, że potrzebę skorzystania z transportu zorganizowanego przez Gminę należy zgłosić dopiero po uprzednim zarejestrowaniu się na szczepienie, kiedy ustalona jest konkretna data i godzina szczepienia.
IV. Szczepienia obłożnie chorych pacjentów w domach
Specjalne wyjazdowe punkty szczepień dotrą do pacjentów którzy, ze względu na stan zdrowia, nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym. W naszym regionie 11 dodatkowych punktów uzupełni sieć populacyjnych punktów szczepień, które zadeklarowały możliwość podania preparatu również w domu pacjenta.
Wyjazdowe punkty szczepień są dodatkowym wsparciem dla populacyjnych punktów, które zgłaszając się do Narodowego Programu Szczepień, potwierdziły, że są gotowe do mobilnego szczepienia pacjentów w domach.
Szczepienie w domu dla konkretnych pacjentów
Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. To tzw. pacjenci leżący.
Punty wyjazdowe uzupełniły sieć punktów populacyjnych, które mają zespoły mobilne, gotowe do szczepienia pacjentów w miejscu zamieszkania. Punkty wyjazdowe nie będą zatem zastępować zespołów mobilnych z populacyjnych punktów, a wspierać ich pracę.
Dla osób z niepełnosprawnościami lub wykluczonymi komunikacyjnie przygotowany jest transport samorządowy, organizowany przez władze lokalne.
Sprawdź, jak skorzystać z organizowanego przez gminy specjalnego transportu na szczepienia
Pacjent potrzebuje szczepienia w domu? Powinien skontaktować się ze swoim POZ
Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych.
Oznacza to, że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989.
Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną poradnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym, ten skieruje takiego pacjenta lub opiekuna w pierwszej kolejności do POZ / pielęgniarki opieki długoterminowej, ponieważ to właśnie lekarz POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu.
Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku
- Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
- Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
- Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
- Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
- Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
- Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
- O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.
Procedura szczepienia wyjazdowego jest więc zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.
ABC szczepień wyjazdowych
- Zespół mobilny populacyjnego punktu szczepień – ma go stacjonarny punkt szczepień. Zespół szczepi pacjentów, którzy zapisali się na szczepienie w populacyjnym punkcie szczepień i ze względu na stan zdrowia wymagają szczepienia w domu. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.
- Wyjazdowy punkt szczepień – szczepi pacjentów w domu. Dotyczy to osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie dotrzeć do stacjonarnego punktu szczepień (tzw. pacjent leżący). Jest wsparciem dla mobilnych zespołów przy populacyjnych punktach szczepień. Chory umawia się na szczepienie wyłącznie przez swoją poradnię POZ lub pielęgniarkę opieki długoterminowej. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.
- Transport do punktu szczepień – to specjalny transport, organizowany przez samorządy lokalne. Mogą z niego skorzystać osoby z niepełnosprawnościami i te, które nie zdołają samodzielnie dotrzeć do punktu szczepień (np. ze względu na wykluczenie komunikacyjne). To bezpłatny transport z domu do punktu szczepień i z powrotem.
Polecamy serwis #SzczepimySię – gdzie znajdują się najbardziej aktualne informacje dotyczące szczepień, komunikaty oraz odpowiedzi na najczęstsze pytania.